Työhyvinvointi

Pidämme työntekijöistämme hyvää huolta työuran jokaisessa vaiheessa. Hyvinvoiva työntekijä viihtyy työssään, on aikaansaava ja tukee työpaikan hyvää ilmapiiriä.

Työhyvinvointi Kojamossa koostuu viidestä eri osa-alueesta, joita kehitämme jatkuvasti yhdessä työntekijöiden kanssa.

  • Merkityksellinen työ. Työ on merkityksellistä, mielekästä ja haastavaa. Strategia ja arvot on viestitty hyvin.
  • Työkyky. Työterveyshuollon palvelut, virkistys- ja vapaa-ajantoiminta sekä hyvinvointiedut tukevat työssä suoriutumista ja työhyvinvointia. Työturvallisuus on kunnossa.
  • Työyhteisö. Toimiva työyhteisö perustuu selkeään työnjakoon, osaamisen jakamiseen ja joustavuuteen sekä hyviin työyhteisö- ja vuorovaikutustaitoihin.
  • Osaaminen. Osaamisen kehittäminen pohjautuu aina Kojamon strategiaan ja arvoihin.
  • Johtaminen. Kannustava ja vastuullinen johtaminen ja esihenkilötyö tukee työntekijöiden suoriutumista. Kun johtaminen on laadukasta ja työntekijät itse aktiivisia, saadaan aikaan parhaita tuloksia.

Työhyvinvointiin vaikuttaa myös se, että työntekijät saavat tunnustusta työstään. Kojamolla on monipuolisia palkitsemiskäytäntöjä, joilla huomioidaan hyviä työsuorituksia. Kokonaispalkitsemiseen kuuluvat niin kokonaispalkka ja rahallinen palkitseminen kuin myös laaja valikoima muita etuja.

Huolehdimme henkilöstöstämme suunnitelmallisesti

Henkilöstöstä huolehtiminen on meille erityisen tärkeää. Käytössämme on turvallisesti töissä -perehdytysmalli, turvallisuus- ja pelastussuunnitelmat sekä työterveyshuollon toimintasuunnitelma, jotka kattavat 100 prosenttia henkilöstöstä ja toimipisteistä. Lisäksi käytössämme on asiakaspalvelutyön turvallisuussuunnitelma, joka on suunnattu asiakasrajapinnassa työskenteleville työntekijöille. Alihankkijamme vastaavat oman henkilöstönsä työterveys- ja työturvallisuuskoulutuksesta.

Meillä on työsuojeluorganisaatio sekä työsuojelu- ja hyvinvointitoimikunta, joka koostuu työntekijöiden, työnantajan ja työterveyshuollon edustajista. Henkilöstöllä on käytössä laajat, monikanavaiset osallistumismahdollisuudet työturvallisuus- ja työterveysasioiden kehittämiseen. Tapaturmien tunnistamisen ja riskienhallinnan apuna on turvallisuussuunnitelmamme sekä läheltä piti -tilanteiden ja työturvallisuusriskien ilmoitus- ja raportointijärjestelmämme, joka kattaa 100 prosenttia henkilöstöstä. Mahdollisten vaaratilanteiden selvittäminen on työsuojeluorganisaation vastuulla. Lisäksi toteutamme asiakaspalvelutyön turvallisuuskyselyjä joka toinen vuosi. Laajat työterveyspalvelut kattavat koko henkilöstön. Tarjoamme työterveyshuollon palveluna matalan kynnyksen Mielen chat- ja sparripalvelun, joka tarjoaa nopeaa keskusteluapua hankalissa työelämän tilanteissa.

Käytössämme on laajan työterveyshuollon lisäksi käytössä myös muita henkilöstön hyvinvointia edistäviä palveluja kuten oma kuntosali. Tarjoamme henkilöstöllemme lisäksi liikunta- ja kulttuuriedut sekä työmatkaedun. Kojamolaisista koostuva Hupari-tiimi järjestää monipuolista yhteisöllisyyttä tukevaa vapaa-ajantoimintaa ympäri vuoden.

Kohtelemme kaikkia yhdenvertaisesti ja tasa-arvoisesti

Henkilöstömme yhdenvertaisuus ja tasa-arvoinen kohtelu on syvällä Kojamon rakenteissa. Tavoittelemme parhaita osaajia taustasta riippumatta, ja monimuotoisuus johtamisessa on osa toimintakulttuuriamme. Sukupuolten tasa-arvo näkyy vahvasti henkilöstössä. Edistämme tasa-arvoa aina rekrytoinnista alkaen, ja hyödynnämme lähes kaikissa ulkoisissa rekrytoinneissamme anonyymiä rekrytointia.

Vuosittainen henkilöstötyytyväisyyskysely

Toteutamme vuosittain henkilöstökokemusta ja -tyytyväisyyttä mittaavan Kompassi-tutkimuksen.

Kompassi-tutkimuksen tarkoituksena on tarkastella yrityskulttuurimme mukaista työntekijäkokemusta ja sen toteutumista arjessa. Tutkimus antaa meille arvokasta tietoa kulttuurimme nykytilasta, sen vahvuuksista ja kehityskohteista. Pystymme myös hyvin kohdentamaan kehitystoimenpiteitä työntekijäkokemusta ja kulttuuriamme eteenpäin vieviin asioihin tutkimuksen avulla.

Virta-verkko-oppisympäristö

Tarjoamme kattavasti koulutuksia koko henkilöstöllemme ja panostamme oman Virta-verkko-oppimisympäristön kehittämiseen. Suuri osa koulutuksistamme on tehtäväkohtaisia, ja esimerkiksi isännöinnissä ja myynnissä sekä asiakaspalvelussa on rakennettu toimintaa ohjaavia pelikirjoja verkkokoulutusmuotoon.

Päivitetty 13.1.2025