Kojamon kesätyöntekijöille järjestettävässä ideakilpailussa etsitään eri ideakategorioiden kautta keinoja Kojamon liiketoiminnan kehittämiseksi. Kun kesä etenee kohti loppua, kesäkojamot pääsevät esittelemään ideansa johtoryhmälle.
Kojamon kesätyöntekijät tuovat raikkaan tuulahduksen uusia ajatuksia, sekä mahdollistavat vakituisten työntekijöiden kesälomat. Heidän avullansa arki rullaa tavanomaiseen tapaansa eikä asiakaskokemusta tingitä lomakaudenkaan aikana.
Kojamon toimitusjohtaja Jani Nieminen on lanseerannut kesätyöntekijöiden ideakilpailun jo kahdeksan vuotta sitten.
”Kun vajaa kymmenen vuotta sitten olin menossa perehdyttämään kesätyöntekijöitä, sain idean ideakilpailusta. En ehtinyt kertoa kollegoilleni tästä ja sanoin vain, että kuulette tästä myöhemmin”, Nieminen kertoo hymyillen.
Tänä vuonna ideoita pyydettiin eri kategorioista, jotka liittyivät uusien palveluiden ja tuotteiden ideointiin, asiakaskokemuksen kehittämiseen sekä päivittäisten työrutiinien tehostamiseen ja helpottamiseen.
Vuoden 2024 ideakilpailun finaaliin pääsi viisi ideaa. Niiden takana olivat isännöitsijät Annika Tiiainen ja Niko Mansikka, myyntineuvottelijat Kasper Pimiä ja Hung Ly, sekä projektiassistentti Axel Falck.
Kesätyöntekijöiden ideat liittyivät monipuolisesti erilaisiin teemoihin.
Sosionomitaustainen Tiainen ideoi etäyhteyksien välillä sitä, miten ottaa Lumo-kodeissa asuvat lapset paremmin huomioon. Johtoryhmä kiitteli Tiaista tärkeän asian esiin tuomisesta ja erityisesti sitä, miten tärkeät asumiseen liittyvät teemat, kuten paloturvallisuus ja kierrätys, oli huomioitu.
Falck esitteli uuden liiketoimintaidean Kojamolle ja esitteli sen teekkariopiskelijalle tyypillisesti numeroiden kautta. Johtoryhmä kuunteli Falckin ideaa tarkalla korvalla, eikä päästänyt häntä helpolla. Idean näkökulmaa, laskelmia sekä esityksen selkeää rakennetta kehuttiin.
Ideakilpailuun osallistujan on hyvä tehdä ideaan liittyvä taustatyö kunnolla ja olla valmiina vastaamaan johtoryhmän esittämiin kiperiin kysymyksiin. Näin kaikki finalistit olivat myös tehneet.
Mansikka asteli johtoryhmän eteen esittämään ideansa Lumo-brändin maskotista. Ideaa perusteltiin akateemisen viitekehyksen tukemana ja tehty taustatyö keräsikin johtoryhmältä kehuja. Nieminen oli erityisen vakuuttunut siitä, että luokanopettajaksi opiskeleva Mansikka oli perehtynyt näin paljon markkinointiin.
Pimiä taas toi esiin idean liittyen asiakaskokemukseen ja asukkaiden arjen helpottamiseen myyntiautomaattien avulla. Uudentyyppistä ideaa kehuttiin mielenkiintoiseksi.
Ly oli kohdannut myyntineuvottelijana toimiessaan sellaisia työtehtäviä, joita olisi mahdollista tehostaa ja keskittyi esityksessään siihen. Hän huomioi tehokkuuden lisäksi myös työn kuormittavuuden ja kuinka sitä voitaisiin helpottaa hänen ideansa avulla.
Lyn ehdotus ehdotus keräsi johtoryhmältä erityisesti kiitosta siitä, miten hän on havainnoinut omaa työskentelyään ja miettinyt asiaa sekä työntekijän että asiakkaan näkökulmasta.
Esitysten jälkeen johtoryhmä vetäytyi päättämään kilpailun voittajan. Finalistit kuvailivat tilaisuutta mukavan rennoksi ja johtoryhmää ymmärtäväiseksi. Myöskään jännitykseltä ei voitu välttyä.
”Pieni jännitys tuo kuitenkin parhaan suorituksen”, Falck kertoo hymyillen.
Vaikka kaikki paikan päällä olleet finalistit ovat olleet Kojamolla kesätöissä myös aiempina vuosina, ideakisan finaali oli heille kaikille ensimmäinen.
Ly julistettiin voittajaksi. Johtoryhmä oli yhtä mieltä valinnasta – idea saadaan nopeasti käyttöön ja sillä voidaan helpottaa myyntineuvottelijoiden työtä heti.
”Voitto tuli yllätyksenä, en ole koskaan aiemmin voittanut mitään. Tästä saa luottamusta omaan osaamiseen”, Ly kuvailee fiiliksiään voiton jälkeen.
”Tuntuu mukavalta, kun sai tuoda kehitysidean asiaan, joka on vaikuttanut omaan työskentelyyn. Yllätyin positiivisesti, kun johtoryhmä sanoi, että idea pannaan käytäntöön hyvinkin nopeasti. Rohkeus uudistaa siis todella näkyy”, Ly summaa.
Kilpailu oli tiukka ja Nieminen kiitteli finalisteja siitä, että kaikki olivat valmistelleet ideoita, miten voisimme olla parempia huomenna kuin tänään. Siksi myös muut finalistit palkittiin.
Rohkeus uudistaa on yksi Kojamon kolmesta arvosta. Se tarkoittaa, että suhtaudumme muutokseen ennakkoluulottomasti. Uskallamme etsiä uusia oivalluksia ja parhaita käytäntöjä haastamalla vanhat toimintatavat. Kesäkojamoiden ideakilpailu on tämän arvon ytimessä.