Takaisin arkistosivulle
15.2.2005 | Uutiset

VVO:n Pihapuhe-viestintäkampanjalla hyvät tulokset

VVO:n keväällä 2004 alkanut viestintäkampanja asumisen vaikutuksista ilmastonmuutokseen päättyi hyvin tuloksin. Kampanjan tavoitteena oli tehdä vaikeista ympäristöasioista tavallisia, konkreettisia ja kiinnostavia niin, että se saisi ihmiset motivoitumaan uusiin toimintatapoihin ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi. Erilaisia viestinnän ja mainonnan tyylikeinoja käyttäen pysäytettiin ja heräteltiin VVO:n asukkaita ja sidosryhmiä osallistumaan vuoropuheluun useilla eri foorumeilla. Alan ammattilaisten keskuudessa heräsi aitoa kiinnostusta yhteistyöhön ympäristöasioissa, jotka kiinteistöalalla koetaan yleisesti hankaliksi käsitellä.

Kampanja käynnistettiin tuottamalla multimediaesitys ilmastonmuutoksesta ja sen vaikutuksista kiinteistönpitoon. Tätä ilmastonmuutosta konkreettisella tavalla avaavaa esitystä käytettiin johdantona koulutus- ja keskustelutilaisuuksissa, joihin osallistui yhteensä yli 400 VVO:n ja huoltoyhtiöiden kiinteistönpidon ammattilaista VVO:n toimintapaikkakunnilla eri puolilla Suomea. Esitys jaettiin myös muiden asuntoalan toimijoiden käytettäväksi.

Syksyn 2004 aikana Pihapuhetta synnytettiin VVO:n asukkaiden keskuudessa porrashuoneiden ilmoitustauluille viedyllä ”keskustelukampanjalla”. Kolmen viikon aikana ilmoitustauluilla oli eri näkökulmista laadittuja räväköitä ja kantaaottavia mielipidekirjoituksia, jotka näyttivät asukkaiden omilta viesteiltä. Pysäyttävä ja provosoiva viestinnän tyyli ylitti huomiokynnyksen ja kampanja synnytti vilkasta keskustelua ja mielipiteiden vaihtoa. Jatkokeskustelua ohjattiin nettiin, jonne perustettiin keskustelusivut www.energiaesteri.fi. Sivustoa markkinoitiin kaikille kuluttajille. Ensimmäisen kuukauden aikana sivuilla oli 3600 kävijää ja keskustelu jatkuu edelleen.

Kampanjan viimeisenä osana valmistuivat Energiaesterin Pihapuhepelit. Pelipakettiin kuuluu asumisen ympäristökysymyksiä ja ilmastonmuutosta käsittelevä monivalintavisailu ja sanaselityspeli. Pelejä käytetään VVO:n henkilöstön ja asukkaiden ympäristökoulutusmateriaalina. Suunnitteilla on järjestää kevään 2005 aikana julkisia Pihapuhe-joukkuekilpailuja VVO:n alueellisilla kevätpäivillä eri puolilla Suomea.

Pihapuhe-kampanja oli osa kansallista Ilmastonmuutos-viestintäohjelmaa.

Lisätietoja:
VVO-yhtymä Oyj,
Niina Savolainen, kehitys- ja ympäristöpäällikkö,
puh. 020 508 3222, 040 581 5578

VVO-yhtymä Oyj tarjoaa Lumo- ja VVO-brändeillä turvallista, monipuolista ja vaivatonta vuokra-asumista sekä asumisen palveluiden valikoiman erilaisiin elämäntilanteisiin. Seuraavan kolmen vuoden aikana VVO-konsernin tavoite on investoida voimakkaasti asuntotarjonnan kasvuun rakennuttamalla uutta ja ostamalla jo olemassa olevaa kiinteistökantaa.