Hallituksen toimintakertomus ja tilinpäätös 2023
23
kantamme lämpenee kaukolämmöllä. Koko kiinteistökan-
tamme kiinteistösähkö tuotetaan 100 prosenttisesti hiilineut-
raaleilla energialähteillä.
Panostamme kiertotalouden edistämiseen uudis- ja korjausra-
kentamisessa. Olemme asettaneet tavoitteeksemme, että yli
70 prosenttia vaarattomista jätteistä lajitellaan ja kierrätetään
vuoden 2023 loppuun mennessä. Olemme vuoden aikana ke-
hittäneet raportointiprosessiamme kierrätysastedatan kerää-
miseksi työmailtamme. Raportointiprosessi on ollut toimin-
nassa osan vuotta, ja ensitietojen perusteella voimme todeta,
että 70 prosentin kierrätysasteen saavuttaminen on haasteel-
lista. Jatkamme kumppaniyhteistyön kehittämistä tavoitteen
saavuttamiseksi.
Paras asiakaskokemus
Tärkeimmät politiikat, periaatteet, sitoumukset,
ohjelmat
Yhtiön strategia, Yhtiön arvot, Liiketoimintaperiaatteet, YK:n
kestävän kehityksen tavoitteet, Asiakkaan silmin -ohjelma,
Whistleblowing –ilmoitusmenettely, Asukastyytyväisyyskyselyt
Keskeisimmät tavoitteet
Vuoden 2023 loppuun mennessä 90 prosenttia kotitalouksis-
tamme hyödyntää My Lumo -palvelua
●
Mittari 1: Osuus kotitalouksista, jotka hyödyntävät My
Lumo -palvelua, toteuma 2023: 81 %
●
Mittari 2: Osuus asiakkaista, jotka hyödyntävät My
Lumo -palvelua, toteuma 2023: 86 %
Parannamme kiinteistöjemme jätteiden kierrätysastetta 55 pro-
senttiin vuoden 2023 loppuun mennessä
●
Mittari: Kiinteistöportfolion jätteiden kierrätysaste, to-
teuma 2023: 33 %
Edistämme asumisen yhteisöllisyyttä esimerkiksi aktiivisten
Lumo-tiimien avulla
●
Mittari: Lumo-tiimien lukumäärä ja osuus kaikista kiin-
teistöistä, toteuma 2023: 429 kpl ja 56 %
Vuoden 2025 loppuun mennessä kaikissa kiinteistöissämme
on mahdollisuus yhteiskäyttö-kulkuneuvoon
●
Mittari: Osuus kiinteistöistä, joissa mahdollisuus yh-
teiskäyttökulkuneuvoon, toteuma 2023: 100 %
Teemme
pitkäjänteistä työtä vastuullisemman ja paremman
kaupunkiasumisen eteen. Lumobrändi tarjoaa asiakkaillemme
parhaan asumisen asiakaskokemuksen: turvallista, vaivatonta
ja ympäristöystävällistä asumista sekä parhaita asumisen pal-
veluita. Päätavoitteemme on tyytyväinen asukas ja suosittelu-
halukkuuden kasvattaminen. Asukastyytyväisyyttä mittaamme
suositteluhalukkuudella (NPS), joka vuonna 2023 oli 50. Suo-
sitteluhalukkuuden positiiviseen kehitykseen on vaikuttanut
palvelualttiutemme parantuminen. Olemme panostaneet myös
asiakkaiden tarpeiden ymmärtämiseen.
Kaikki vapaat asuntomme ovat vuokrattavissa Lumo-verkko-
kaupasta, jossa asuntojen esittelysivuilla tarjoamme tietoa
myös vastuullisuusnäkökulmien huomioimisesta. Vuonna 2023
toimme verkkokauppaan matka-aikahaun. Sen avulla Helsin-
gin seudun liikenteen (HSL) alueelta asuntoa etsivät asiakkaat
voivat löytää kodin, josta on helppo matkustaa itselle tärkeisiin
kohteisiin julkista liikennettä hyödyntäen halutulla aikasäteellä.
Laajensimme verkkokauppamme palvelua myös tekoälypohjai-
sella Asuntoagentilla, joka etsii käyttäjälle parhaiten sopivat
Lumo-kodit taustalla pyörivän suosittelualgoritmin avulla.
Kestävän kehityksen arvot näkyvät My Lumo -palvelun kaup-
papaikalla, josta asukkaat voivat hankkia erilaisia asumiseen
liittyviä lisäpalveluja, kuten yhteiskäyttöautopalvelun, kotisii-
vouksen tai muuttopalveluja. Olemme räätälöineet asukkail-
lemme hiilijalanjälkitestin, ja asukkailla on myös mahdollisuus
ostaa palvelua, jonka avulla he voivat nollata lämmityksen hiili-
jalanjäljen.
Vuoden aikana olemme kehittäneet My Lumo -palvelua asuk-
kaiden toiveita kuunnellen. Uudistukset perustuivat edellisenä
vuonna toteutettuun asukaskyselyyn ja käytettävyystestauk-
seen, ja niiden tavoitteena oli asiakastyytyväisyyden ja asia-
kaspidon parantaminen sekä asiakaspalvelun yhteydenotto-
määrien vähentäminen. Muutosten myötä palvelusta tehtiin ai-
kaisempaa käyttäjäystävällisempi, isännöitsijän ja asukkaan
välistä viestintää tehostettiin, ja ulkomaalaistaustaiset asuk-
kaat huomioitiin aiempaa paremmin.
Toteutimme
kesällä 2023 vuosittaisen kyselytutkimuksen asu-
misen vastuullisuudesta. Tärkeimmiksi asumisen vastuulli-
suusteemoiksi asukkaat nostivat kattavat jätteiden lajittelumah-
dollisuudet sekä kotona että jätetilassa, sisäympäristöolosuh-
teet eli kodin lämpötilan ja ilmanvaihdon sekä asumisen turval-
lisuuden.
Sähköistyvän autokannan vaatimukset otamme huomioon kai-
kissa uudiskohteissamme,
ja lisäämme jatkuvasti latausmah-
dollisuuksia nykyisissä kohteissa kysyntään perustuen.
Yhteisöllisyyden ja osallisuuden edistäminen sekä kohtaamis-
paikkojen rakentaminen on tärkeää sekä meille että asukkaille.
Lumo-tiimi on oman kotitalon väestä koottu vapaaehtoisten
joukko, jonka tehtävänä on kehittää ja elävöittää asuinympäris-
töä järjestämällä asukkaille tapahtumia ja yhteistä tekemistä.
Vuonna 2023 tällaisia tapahtumia olivat muun muassa asuin-
alueen yhteiset venetsialaiset, asukkaiden yhteiset joulujuhlat
ja asukasillat vaihtuvin teemoin. Toiminnassa olevia Lumo-tii-
mejä oli vuonna 2023 yhteensä 429. Lumotalojen yhteiskäyttö-
tilat tarjoavat mahdollisuuden yhteisölliseen asumiseen. Yh-
teiskäyttötiloja ovat esimerkiksi kerhohuoneet, kuntosalit ja
etätyöpisteet.
Jätteiden lajittelu ja jätetilojen siisteys on tärkeä osa asukas-
viihtyvyyttä. Vuoden 2023 aikana keskityimme asukkaiden
kierrätys- ja lajittelutietoisuuden parantamiseen. Kierrätysvies-
tinnän tehostaminen on tunnistettu keskeiseksi väyläksi vaikut-
taa kierrätysasteeseen. Valikoiduissa kohteissa testasimme
myös uusia toimintatapoja.