Asuntoagentti on Lumo-verkkokaupan uusi ominaisuus, jonka tarkoituksena on auttaa uutta kotia etsiviä asiakkaita löytämään heidän unelmiensa Lumo-kodin helposti tekoälyyn perustuvan suosittelualgoritmin avulla. Vuokra-asuntomarkkinoilla se on ensimmäinen laatuaan.
Kevytkirjautuminen mahdollistaa personoinnin
Asuntoagentti personoi Lumo-kotien verkkokaupan asiakaskokemusta etsimällä kevytkirjautuneelle käyttäjälle parhaiten sopivat Lumo-kodit opittuaan, minkälaisista asunnoista asiakas on kiinnostunut.
Asuntoagentin saa käyttöönsä kirjautumalla lumo.fi-sivustolle helpolla kertakäyttökoodilla, eli tekemällä kevytkirjautumisen. Kirjautumisen jälkeen Asuntoagentti alkaa tekemään käyttäjälle personoituja asuntosuosituksia käyttäjän sivustolla tekemiin valintoihin perustuen.
Asuntoagentti kerää tietoa esimerkiksi tehdyistä asuntohauista, asuntosivujen tarkastelusta, suosikiksi lisätyistä asunnoista sekä käyttäjän itse valitsemista kriteereistä. Tämän tiedon pohjalta taustalla pyörivä suosittelualgoritmi oppii vähitellen, minkälaisista asunnoista käyttäjä on kiinnostunut ja alkaa suositella tälle mahdollisesti sopivia asuntoja.
Kevytkirjautuminen on saanut käyttäjiltä paljon hyvää palautetta. Kirjautuminen sujuvoittaa asunnon etsintää, kun omat suosikit ja suositellut asunnot pysyvät tallessa samassa paikassa joka laitteella.
Tammikuussa 2023 julkaistu palvelu on kuitenkin vasta ensimmäinen versio Asuntoagentista: hän on vielä uransa alkutaipaleella ja oppii jatkuvasti uutta.
Personoitua asiakaskokemusta kehittämässä edelläkävijän askelin
Toimialasta riippumatta tekoälyavusteiset ja personoidut digitaaliset palvelut ovat yleistyneet ja kehittyneet viime vuosien aikana nopeasti. Personoitu asiakaskokemus on monelle tärkeä kriteeri palvelua valitessa ja tapa löytää itselle relevantit sisällöt ja tuotteet internetin loputtomasta tietomerestä.
Tekoälyllä on mahdollisuus nostaa vuokra-asuntojen verkkokaupan käyttäjäkokemus uudelle tasolle, kun omia tarpeita vastaavat kodit löytyvät nyt entistäkin helpommin.
Asuntoagentti on yksi keinoista, joilla pyrimme jatkuvasti parantamaan Lumo-kotien asiakaskokemusta sekä vahvistamaan brändimielikuvaamme yrityksemme arvojen mukaisesti: rohkeus uudistaa, ilo palvella ja hinku onnistua.
Vaikka tekoäly on valloittanut maailmaa tehokkaasti viime vuosina, Asuntoagentti on vuokra-asuntomarkkinoilla ensimmäinen laatuaan. Palvelua kehittäessä olikin tavoitteena paitsi asiakaskokemuksen parantaminen, myös tekoälyilmiön kokeileminen uudella markkinalla.
Tekoäly kehitystyön tukena
Myös Asuntoagentin kehitysvaiheessa hyödynnettiin tekoälyä, ja tekoäly toikin mielenkiintoisen lisätyökalun kehitystyöhön. Suunnittelun yhteydessä käytiin keskustelua suuren suosion saavuttaneen tekoälypohjaisen ChatGPT-chatbotin kanssa, ja tekoälyn tekemän kuvituksen hyödyntämistäkin harkittiin. Lopulta kuvitus päätettiin kuitenkin toteuttaa käsityönä. Asuntoagentin visuaalinen ilme on Ville Salosen (Napa Agency) käsialaa.
Tekoälyn lisäksi myös iso joukko asiantuntijoita oli mukana kehittämässä Asuntoagenttia.
“Tätä palvelukokonaisuutta on kehitetty suurella sydämellä yhteistyössä monen upean kojamolaisen ja laajennettuun perheeseemme kuuluvan konsultin kanssa. Kiitos kaikille teille, jotka olette olleet mukana Asuntoagentin ja kevytkirjautumisen suunnittelussa, tutkimuksissa, tuntosarvia koetelleissa ja tarkkuutta vaativissa määrittelyissä sekä luomassa Asuntoagentin ilmettä! Yhdessä olemme huomattavasti enemmän”, Kojamon UX/UI Designer Tia Honkanen iloitsee.
Joko olet testannut, millaisia asuntoja Asuntoagentti suosittelee sinulle?
Asuntoagentin saavat käyttöönsä kaikki, jotka kirjautuvat lumo.fi-sivustolle. Asuntoagentti löytyy Lumo-verkkokaupan Suosikit-sivulta, aloita kirjautuminen vaikkapa sieltä.