Takaisin arkistosivulle
13.6.2025 | Uutiset

Kojamo on kiinteistöalan edelläkävijä tekoälyn hyödyntämisessä

Kojamo on ottanut merkittäviä askeleita Lumo-kotien energiatehokkuuden, asiakaskokemuksen ja yrityksen operatiivisen tehokkuuden parantamiseksi tekoälyn avulla jo useiden vuosien ajan.

Kojamo on hyödyntänyt tekoälyä toimintansa tehostamiseksi jo usean vuoden ajan. Tekoälyn käytöstä on hyötynyt kaikki osapuolet; yritys, asiakkaat ja luonto.

Tekoäly optimoi asumisolosuhteita

Ensimmäisiä merkittäviä askeleita Kojamo otti vuonna 2016 testaamalla tekoälypohjaista asuntojen lämmityksen optimointia ensimmäisissä Lumo-taloissa. Kyseessä on ratkaisu, joka säätää talon lämmitystä asuntojen todellisen lämpötilan, energiankäyttötarpeen ja sääennusteen perusteella automaattisesti.

Kokeilu tuotti sen verran hyviä tuloksia, että optimointiratkaisu otettiin hyvin pian laajemmin käyttöön.

Ratkaisulla on ollut merkittävä vaikutus terveellisempään sisäilmaan, asumismukavuuteen sekä rakennusten energiankulutukseen ja Lumo-kotien hiilijalanjälkeen. Samalla tämä on tuonut Kojamolle merkittäviä säästöjä. Lumo-talojen lämmönkulutusta innovaatio on tähän mennessä vähentänyt seitsemän prosenttia.

”Tekoäly auttaa meitä toimimaan fiksusti kaikkien asianomaisten hyväksi”, Kojamon teknologiajohtaja Tuomas Kaulio summaa.

Tekoälyä hyödyntäviä energiaratkaisuja on kehitetty aktiivisesti kumppaneiden kanssa. EG:n johtavan energianhallintajärjestelmän EG EnerKeyn automaattisen analytiikan ansiosta Kojamo tunnistaa nykyisin entistä vaivattomammin energiansäästömahdollisuudet, jotka ovat merkittäviä niin liiketoiminnan kuin kestävän kehityksen kannalta.  

Tekoäly auttaa asiakkaita asumisen arjessa

Vuonna 2023 Kojamo lanseerasi tekoälypohjaisen Asuntoagentin. Kyseessä oli Lumo-verkkokaupan uusi ominaisuus, joka auttaa uutta kotia etsiviä asiakkaita löytämään unelmien Lumo-kodin helposti tekoälyyn perustuvan suosittelualgoritmin avulla. Vuokra-asuntomarkkinoilla tämä oli ensimmäinen laatuaan.

”Asiakkaat odottavat nopeaa ja henkilökohtaista palvelua. Tekoälyagentti on aina paikalla ja osaa ehdottaa juuri käyttäjän tarpeisiin sopivia vaihtoehtoja. Se on modernia asiakaspalvelua parhaimmillaan”, Kaulio kuvailee.

Asuntoagentti on auttanut jo tuhansia asiakkaita löytämään toiveiden mukaisen kodin, ja koukuttanut useita tuhansia jättämään Lumo-kodeille kontaktitietonsa yhteydenottojen mahdollistamiseksi. Palvelua kehitetään edelleen – ajatuksena tarjota lumo.fi-sivustolle kirjautuneille asiakkaille aiempaa personoidumpaa, asiakaslähtöisempää sisältöä.

Kesäkuun alussa Lumo-kodit lanseerasi uuden tekoälypohjaisen chat-palvelun, Lumo-botin, jonka kautta vuokrakotia etsivät ja Lumo-kotien asukkaat saavat nopeasti palvelua haluamallaan kielellä ympäri vuorokauden. Uudistuksen tavoitteena on ennen kaikkea parantaa asiakaskokemusta erinomaisen saavutettavuuden ja palvelunopeuden kautta.  

Tekoäly tukee tehokasta ajankäyttöä

Tekoäly on viime vuosina tullut entistä laajemmin osaksi myös Kojamon työntekijöiden arkea. Viimeisin konkreettinen askel on erilaisten generatiiviseen tekoälyyn perustuvien AI-avustajien pilotointi ja käyttöönotto tietotyötä tekevien kojamolaisten keskuudessa.

AI-avustajat nopeuttavat tietointensiivistä työntekoa ja vähentävät manuaalista työtä. Työntekijöitämme pystyvät keskittymään tehtäviin, jotka tuottavat enemmän lisäarvoa yhtiölle.

”AI-avustajien käyttäjät ovat jo lyhyiden käyttökokemusten perusteella havainneet tuottavuutensa parantuneen ja avustajat ovat parantaneet myös työntekijäkokemusta”, Kaulio kertoo.

Tällä hetkellä Kojamolla on aktiivisessa käytössä kymmenen erilaista tekoälyratkaisua ja uusien ratkaisuiden hyödyntämismahdollisuuksia kartoitetaan jatkuvasti. Kojamo pyrkii olemaan edelläkävijä alalla myös jatkossa.