Takaisin arkistosivulle
14.6.2024 | Työntekijätarinat

Myyntineuvottelijasta isännöitsijäksi: ”Molempi parempi!”

Lähes vuosikymmenen Lumo-kotien myyntineuvottelijana toiminut Tiina Puhakka vaihtoi kotia etsivät asiakkaat asuviin asukkaisiin ja toimii nyt isännöitsijänä Jyväskylässä.

Lumo-kotien isännöitsijä ja ex-myyntineuvottelija Tiina Puhakka.

Kumpi on parempi: myynti vai isännöinti?

Molempi parempi! Myyntineuvottelija on usein asiakkaalle ensimmäinen kontakti yrityksessä. Tämä on iso vastuu ja läsnä ihan jokaisessa asiakaskohtaamisessa. Myyntineuvottelijan työ on energistä ja aktiivista, hektistäkin. Asiakaskohtaaminen voi olla kertaluontoinen eli ensivaikutelmalla todellakin on väliä.

Isännöitsijän työ on toki myös hyvin aktiivista, pidämme vähintäänkin yllä myyntineuvottelijan rakentamaa hyvää ensivaikutelmaa meistä asiakkaalle. Isännöitsijän työssä kaikki asiat eivät välttämättä ratkea yhden puhelinsoiton tai sähköpostin jälkeen. Työ on pitkäjänteistä yhteistyötä asukkaiden ja yhteistyökumppaneiden kanssa.

Takanani on 25 vuotta asuntojen vuokrausta ja muutama kuukausi isännöitsijän työtä. On ollut mahtavaa hypätä asumisen alalla toiseen kokonaisuuteen ja opetella sen tuomia tehtäviä ja lainalaisuuksia. Molempia tehtäviä yhdistää kaksi minulle tärkeää asiaa: asiakas ja koti.   

Onko jotakin, mitä jäit myynnistä kaipaamaan?

No sen uuden kodin löytäminen asiakkaalle, ehdottomasti. Siitä tulee hyvä fiilis.

Mikä on tähän mennessä ollut isännöinnissä parasta?

Kaikki päivät ovat todellakin erilaisia ja asioihin ei välttämättä ole yhtä oikeaa ratkaisua tai vastausta. Eli tämä työ haastaa pohtimaan ja etsimään ratkaisuja erilaisiin tilanteisiin. Olen luonteeltani ongelmanratkaisija, joten tämä sopii minulle mahdottoman hyvin!

Kiinteistöillä käynnit ovat minulle mieluisia. Samalla voi vaihtaa kuulumisia asukkaiden ja huoltomiesten kanssa. Talot ovat minulle Lumo-kotien ex-myyntineuvottelijana toki tuttuja. Nyt isännöitsijänä kiinnitän vain huomiota eri asioihin.

Lempikulmat Jyväskylässä?

Harju ja Jyväsjärvi. Aina kun on edes vähän luontoa lähellä, niin mieli lepää.

Minkälaiset ihmiset rakastuisivat kaupunkiisi ja miksi?

Jyväskylä on opiskelijakaupunki eli energiset, nuoret ja aktiiviset ihmiset viihtyvät täällä erityisen hyvin. Minusta Jyväskylä on juuri sopivan kokoinen kaupunki. Kaikki tarvittava on lähellä.

Mihin olet rakentanut elämäsi tukikohdan ja miksi?

Perheemme asuu Muuramessa. Paikka valikoitui uutena asuinalueena, jossa päiväkoti, koulu ja luonto ovat lähellä, mutta Jyväskylään ei kuitenkaan ole pitkä matka. Tämä on ollut meille nappivalinta.

Luonnossa tulee liikuttua koiran kanssa vapaa-aikana paljon ja syksyisin minussa herää jälleen hullu marjasta ja sienestäjä-akka. Luonto on minulle todella tärkeä paikka rentoutua.

Jyväskylän piilotettu helmi?

Jyväskylän satama, joka nyt ei ole niin kovin piilossa! Viihtyisä paikka, jossa voi kuntoilla (ulkokuntosali), nautiskella ruoasta ja juomasta, kävellä Jyväsjärven rannassa (rantaraitti). Lähellä on myös messukeskus ja Lutakon aukio, joka tarjoaa erilaisia tapahtumia (messut, rallit, suomi pop-festarit ym).

Mihin Lumo-taloon muuttaisit ja miksi?

Muuttaisin ehdottomasti Kukkumäkeen, talolla ei ole niin väliä. Kukkumäki on vehreä, rauhallinen, lähellä keskustaa, mutta omassa rauhassa oleva keidas. Samalla alueella on viihtyisä rintamamiestalojen alue, Lumo-koteja kerrostaloissa, sairaala, kouluja ja päiväkoti sekä sitä ihanaa vihreää. Talojen tontit ovat suuria eli siellä on tilaa myös puille, reilun kokoisille pihoille ja vaikkapa vain oleiluun ja ulkoilulle.

Paras muisto Kojamo-vuosien varrelta?

Ensimmäinen ei ole niinkään muisto, vaan normaali tila eli ehdottomasti meidän Jyväskylän toimiston poppoo. Monet naurut on saatu, ja saadaan varmasti jatkossakin. Vaikka on välillä kiire ja kiristää, työkaverille voi purkaa. Apua saat myös aina.

Toinen on ehdottomasti Lumo-kotien verkkokauppa. Tähän oikeastaan minusta kiteytyy yrityksemme tahtotila etsiä uusia tapoja tehdä asioita ja rohkeutta toteuttaa ne. Tässä saatiin aikaan jotain alalla ennenkuulumatonta. Asiakkaiden puolelta verkkokauppa otettiin myös mahtavasti vastaan eli rohkeutta on myös sillä puolella kokeilla uusia juttuja.

Nythän verkkokauppaamme jo toki on ”ihan normi settiä” eli se on vuosien varrella yksi vakiintunut tapa asiakkaiden löytää uusi koti.

Löytyykö mottoa tai elämän ohjenuoraa?

Tosissaan, mutta ei tosikkona. Hyvä siitä tulee!