Kojamon perinteisen ideakisan tulokset on julkaistu. Kilpailussa kesätyöntekijät keksivät keinoja Kojamon yritystoiminnan parantamiseksi, ja kesän lopuksi finaalissa Kojamon johtoryhmä palkitsee ideoista parhaat. Voittajaksi kruunattiin tällä kertaa Tampereen kotikeskuksen myyntineuvottelija Aada Sainio Lumo-verkkokauppaan liittyvällä ideallaan.
Ideakisan finaaliin valituissa kehitysideoissa korostui tänä vuonna vastuullisuuden eri ulottuvuudet.
Elias Heikkilä esitteli tiiminsä ideat Kojamon ympäristövastuun kehittämisestä. Apuna Heikkilällä oli ollut Hung Ly ja Enni Soini.
Maisa Jaaksola, Kaisa Löyskä, Victoria Aalto ja Iida Lehikoinen keskittyivät puolestaan siihen, miten Kojamo voisi edistää sosiaaliseen vastuuseen liittyviä toimiaan. Lisäksi he ehdottivat erilaisia tapoja työnantajamielikuvan kehittämiseen, Lumo-kotien palvelutarjonnan parantamiseen sekä työskentelytapojen tehostamiseen.
Aada Sainio esitteli tekemänsä valmiin preset-paketin eli kuvanmuokkauksessa käytettävän filtterien valikoiman verkkokaupan asuntokuvien jälkikäsittelyä varten. Sainion idea oli yhtenäistää verkkokaupan asuntokuvat luomillaan filttereillä, jolloin eri ihmisten käsittelemät kuvat näyttäisivät samalta vain nappia painamalla. Samalla kuvien muokkaamiseen käytetty aika vähenisi.
Kunkin esityksen jälkeen johtoryhmä esitti kysymyksiä ja ideoista käytiin aktiivista keskustelua. Johtoryhmän jäsenet kehuivat esityksiä onnistuneiksi ja että finalistit olivat selvästi käyttäneet ideoihin aikaa ja tehneet taustatyötä. Lopuksi johtoryhmä vetäytyi vähäksi aikaa pohtimaan päätöstään ennen sen julkistamista.
Sainio julistettiin lopulta voittajaksi filtteripaketillaan. Johtoryhmä perusteli valintaansa sillä, että idea oli mainio, se oli ollut Sainiolla käytössä koko kesän ajan ja käytännössä suoraan valmis tuotantoon. Lisäksi se säästää työaikaa eikä aiheuta lisäkustannuksia.
Sainio kertoo ilahtuneensa voitosta.
”Voitto tuntuu totta kai hienolta. Kaikilla joukkueilla oli todella hyvät ideat, ja kaikki finalistit ansaitsivat paikkansa. Olin kuitenkin varma ideastani, ja esityskin meni todella hyvin”, Sainio kertaa hymyillen.
Sainio sanoo harrastaneensa valokuvausta nelisen vuotta ja kuvaavansa toiminimellä myyntineuvottelijan työnsä ohessa. Ajatus Lumo-kotien filtteripaketista syntyikin mielenkiinnosta kuvanmuokkausta kohtaan.
”Hoidan pääosin Tampereen kotikeskuksen verkkokaupan kuvien muokkauksen, joten loin preset-paketin aluksi nopeuttamaan omaa työntekoani. Into ideakisaan osallistumiseen syntyi jo kesän alussa, kun kuulin siitä kesätyöntekijöiden perehdytyspäivässä. Olin asuntokuvia muokatessani huomannut kuvissa toistuvan usein samat väri- ja valohaasteet, joten tein kunkin filtterin ratkaisemaan tietynlaisten kuvien ongelmia sekä luomaan yhdenmukaista ilmettä eri ihmisten ottamiin kuviin”, Sainio kertoo.
Esityksen esittäminen johtoryhmälle jännitti Sainiota ajatuksena hieman, mutta itse esityshetki ei ollut kuitenkaan hänestä kovin jännittävä.
”Tilaisuus oli rento eikä liian vakava, ja oli mukavaa keskustella ideasta esityksen lopussa. Kokonaisuudessaan kisaan osallistuminen oli mahtava kokemus”, Sainio hymyilee.
Kisassa palkittiin myös toiseksi sijoittuneet Aalto, Jaaksola, Lehikoinen ja Löyskä sekä kolmanneksi tullut Heikkilä.
Johtoryhmä kiitteli lopuksi kaikkia ideakilpailuun osallistumisesta sekä rohkeudesta haastaa yrityksen nykyisiä toimintatapoja. Kojamolla kesätyöntekijöillä on aidosti tilaisuus vaikuttaa yrityksen toimintaan. Siitä hyvänä esimerkkinä onkin se, että aiempina vuosina kilpailun ideoita on päätynyt tuotantoon, ja niin käynee myös tälläkin kertaa.