Takaisin arkistosivulle
4.3.2025 | Työntekijätarinat

Kaksi erilaista tapaa isännöidä

Perinteinen isännöitsijä pyörittää hallintoa, Lumo-kotien isännöitsijä rakentaa sujuvaa arkea.

Lumo-kotien isännöitsijä Satu Kaukonen

Pitkän linjan isännöinnin alan ammattilainen Satu Kaukonen työskenteli aiemmin asunto-osakeyhtiön palveluksessa isännöitsijänä useamman vuoden. Viimeiset 22 vuotta Kaukonen on viihtynyt Kojamolla, Lumo-koteja Hämeenlinnassa isännöiden. Kokemus on opettanut, että isännöitsijän toimenkuva on hyvin erilainen asunto-osakeyhtiömaailmassa kuin asuntosijoitusyhtiöllä työskenneltäessä.

”Vuodetkin sen kertovat, kumpi vaihtoehdoista on ollut mieluisampi. Nykyisessä työssäni pystyn vaikuttamaan enemmän sekä omaan että asukkaidemme arkeen”, Kaukonen kertoo.

Seuraavassa kevyessä vertailussa sanapari ”perinteinen isännöitsijä” kuvaa asunto-osakeyhtiön palveluksessa toimivaa isännöitsijää. Käytännön syistä termiä on lyhennetty juttua varten.

Perinteinen isännöitsijä – hallinnon asiantuntija

Perinteinen isännöitsijä toimii asunto-osakeyhtiölain määrittelemässä roolissa ja vastaa ensisijaisesti taloyhtiön asioista yhtiön hallituksen ohjeiden mukaisesti. Taloyhtiön hallitus on isännöitsijän asiakas, ja kaikki päätöksenteko tapahtuu asiakkaan eli hallituksen ja yhtiökokousten kautta. Tehtävä on pitkälti laissa määritelty ja vaatii monen eri lain tuntemusta.

Perinteisen isännöitsijän työ on suurimmaksi osaksi hallinnollista: talousasioiden hoitamista, kokousten järjestelyä sekä paperityön ja kiinteistön ylläpidon koordinointia taloyhtiön hallituksen toimeksiantojen mukaisesti. Päivät venyvät tavallisesti tilinpäätösten aikaan iltatöiksi yhtiökokousten vuoksi. Taloyhtiöiden erilaiset toimintatavat ja yhteistyökumppaneiden määrä tuovat toki mukavaa vaihtelua mutta myös haasteita työhön. Yhdellä isännöitsijällä voi olla jopa 20–40 kohdetta hoidettavanaan, ja yhtä monta erilaista toimintamallia.

Lumo-isännöitsijä – asiakaskokemuksen rakentaja

Lumo-isännöitsijän katse on työnantajan eli Kojamon omistamien talojen asukkaissa ja asumisolosuhteissa. Kiinteistönomistaja tekee tarvittavat yhdenmukaiset linjaukset, mutta myös isännöitsijällä on valta vaikuttaa isännöimiensä talojen asukkaiden arkeen. Tämä tekee monesta prosessista sujuvamman asunto-osakeyhtiömaailman päätöksentekorakenteisiin ja perinteisen isännöitsijän arkeen verrattuna.

Lumo-kotien isännöitsijän työssä korostuu asumisviihtyisyys. Tärkeintä on ennakoiden ja asukkaiden yhteydenottoihin reagoimalla varmistaa, että asukkailla on kodeissaan ja pihapiirissään hyvä olla ja turvallista asua. Työnkuvaan kuuluu keskeisesti myös kiinteistökäynnit, asuntotarkastukset, huolto- ja siivouskumppaneiden laadunvalvonta sekä asukkaiden tiedottaminen talokohtaisista ajankohtaisista asioista.

Hallinnollisia tehtäviä on vähemmän, eikä työ sisällä laajaa yhtiöhallinnon vastuuta. Kokouksia järjestetään harvemmin ja ne ovat luonteeltaan yhtiökokouksia rennompia asukastapaamisia, mikä tuo työaikaan säännöllisyyttä. Lumo-isännöitsijän työ ei kuitenkaan ole vain viestittelyä ja tupatarkastuksia. Isännöitsijöillä on myös vastuu isännöimiensä talojen vuokrausasteesta, yhteistyössä Lumo-kotien myyntineuvottelijoiden ja teknisten managereiden kanssa. 

”Suosittelen lämpimästi viimeksi mainittua.”

”Tehtävänkuvien keskeinen ero on siis siinä, että perinteinen isännöitsijä toimii taloyhtiön hallituksen mandaatilla ja keskittyy hallinnollisiin tehtäviin. Lumo-isännöitsijä puolestaan työskentelee suoraan kiinteistön omistajan ja asukkaiden hyväksi, keskittyen parhaan asumisen asiakaskokemuksen rakentamiseen”, Kaukonen kiteyttää ja jatkaa: ”Suosittelen lämpimästi viimeksi mainittua.”